OVIP Esszenciák – A számla teljesítési időpontja
Érdeklődöm

A számla kibocsátás dátuma, teljesítési ideje és fizetési határideje az a kényes háromszög, amire minden számlakiállítónak nagyon kell figyelnie. Mit találunk a jogszabályban, milyen feltételekre és határidőkre kell figyelni? OVIP vállalatirányítási rendszerünk számlázó programján keresztül bemutatjuk a kötelezőségeket és irányelveket, a jogszabálynak is megfelelő számla kiállításához.

1., A számlakibocsátás dátuma

Ez a számla legegyszerűbb összetevője. A számlakibocsátás kelte mindig az a nap, amikor a számla kibocsátásra került. Ezt a dátumot nem lehet módosítani, “visszadátumozni”, még abban az esetben, ha a számlakibocsátás valamilyen oknál fogva elmaradt, így értelemszerűen az „előredátumozás” sem megengedett. Az OVIP vállalatirányítási rendszer online számlázó programjában ez a dátum mindig egy fixált, nem szerkeszthető adata a számlának, így biztosítva a jogszabályi megfelelőséget.

2., Számla teljesítés dátuma

Az általános forgalmi adó szempontjából igen nagy jelentősége van az ügylet teljesítési időpontjának, mivel főszabályként a teljesítés időpontjában keletkezik az áfafizetési kötelezettség.

A teljesítés időpontja tehát az a nap, amikor az ügylet teljesült vagy teljesítettnek kell tekinteni az áfatörvény rendelkezései szerint. Az áfatörvény három teljesítési időpontot ismer:

  • - Fő szabály szerinti, avagy tényállásszerű teljesítés,

  • - Részteljesítés,

  • - Időszakos elszámolási ügylet vagy részletfizetés.

Ebből az érdekesebb helyzet az időszakos elszámolású ügyletek, amelyek során a felek folyamatosan teljesítenek egymás felé. Az áfatörvény – mivel ezen ügyletek viszonylatában nem értelmezhető, nem határozható meg az a nap, amikor az ügylet tényállásszerűen megvalósul – speciális szabályként meghatározza azt az időpontot, amikor a fizetendő adót meg kell állapítani az adott ügylet tekintetében. 

Kötelező-e feltüntetni?

Jogszabály szerint nem kötelező feltüntetni a teljesítés időpontját, de a gyakorlatban szinte mindig ott van a számlán. Abban az esetben lehet esetleg lehagyni, ha a számlát a teljesítéssel egyidejűleg bocsátották ki. OVIP számlázó programunkban a teljesítés időpontja egy fix, módosítható mező, így biztosan feltüntetésre kerül a számlán, elkerülve ezzel bármilyen hibalehetőséget.

3., A fizetési határidő a számlán

A fizetési határidő szerepeltetése a számlán – az áfatörvény szerint – nem kötelező, bár mindkét fél számára hasznos adat. A kiállítástól számított határidő egyéni kérdés, elterjedtek a 7-8, vagy akár a 30 napos fizetési határidők is. Ügyeljünk azért rá, hogy a számlázó programban a számlát az ügylet teljesítéséig, de legfeljebb az attól számított ésszerű határidőn belül állítsuk ki.

OVIP vállalatirányítási rendszerünk számlázó programja az előírt és kötelező szabályokat automatikusan készített, fix adatokkal biztosítja, ezzel is segítve Önt a jogszabálynak megfelelő számla kiállításában. Ismerje meg számlázó programunk további hasznos funkcióit, és vállalatirányítási rendszerünk moduljait is, köztük a raktárkezelő programot, vagy bolti modult! Próbálja ki a komplett rendszerünket, kérje demóverziónkat elérhetőségeinken!

Vissza