„Csak eredeti példány fogadható el, az is lehetőleg sorszámozva, aláírva és lepecsételve!” Ehhez hasonló tévhitek a mai napig sziklaszilárdan élnek a köztudatban, azt viszont már kevesen tudják, hogy többségük olyan jogszabályokhoz köthetők, melyek már rég nem hatályosak. Összegyűjtöttük a leggyakoribb tévhiteket a számlázással kapcsolatban, lássuk mire kell figyelni!
2. A számlázó program által készített számlákat alá kell írni és le kell pecsételni.
A legnépszerűbb tévhit, miszerint a számlán a példányszám, valamint az eredeti/másolat felirat feltüntetése kötelező. Nos, már 2010 óta nem állja meg a helyét ez az állítás, ugyanis 2010.09.27-én az 1/F.§ pont (1) bekezdés hatályon kívül helyezésével ELTÖRÖLTÉK a számla eredeti és másolati példányainak megkülönböztetését is.
2. A számlázó program által készített számlákat alá kell írni és le kell pecsételni.
Nincs olyan jogszabály, ami előírná, hogy alá kell írni és le kell pecsételni a gépi úton kinyomtatott számlákat. Annak érdekében, hogy a kinyomtatott számla hivatalosabbnak tűnjön, el lehet látni aláírással és pecséttel, de a számla ezek nélkül is teljes mértekben érvényes és hiteles.
OVIP-tipp: A számlázó programmal kiállított számla ugyan aláírás és pecsét nélkül is érvényes, azonban nem elég ha a vevő PDF-ben megkapja, mindenképp szükséges kinyomtatni azt.
3. Számlát csak a feltüntetett fizetési mód szerint lehet rendezni.
A számlának nem kötelező tartalmi eleme a fizetési mód, ezért ennek feltüntetése pusztán csak tájékoztató jellegű. Jogszabály nem tiltja, hogy a készpénzes számlát átutalással, vagy az átutalásos számlát készpénzzel fizessék ki.
4. Az eredeti számlát lehet „helyesbíteni”.
Ha helyesbítésre kell sort keríteni, az eredeti számla tartalma soha, semmilyen esetben sem fog megváltozni! A helyesbítést (sztornózást) követően a változások mindig egy újonnan kiállított számlán kapnak helyet, mely egy saját számlasorszámmal rendelkező, új (normál) számla, amely tartalmilag hivatkozik az eredeti számlára.
5. A számlázó programhoz megfelelőségi nyilatkozat kell.
2014.07.01-től a számlázó programoknak már nem kell megfelelőségi nyilatkozattal rendelkeznie, ugyanis minden használatban lévő számlázó programot - annak használójának - be kell jelenteni a NAV felé az erre szolgáló nyomtatványon.
A fenti hiedelmek többsége mint már említettük abból adódik, hogy sokan olyan jogszabályok szerint járnak el, melyek már rég nem hatályosak. Természetesen nem könnyű feladat mindig naprakésznek lenni az aktuális szabályok terén, ezért is érdemes eleve olyan, jogszabálykövető számlázó programot használni, amely megfelel az érvényben lévő elvárásoknak.
OVIP számlázó programunk is büszkén tartja a lépést a legújabb technikai és jogszabálybeli változásokkal, így például már a NAV számla-adatszolgáltatása is egy gombnyomással elvégezhető.