OVIP jó tudni – Helyesbítő, avagy módosító számla

Számlázási tévhitek: helyesbítő vagy sztornó számla? - II. rész

Egy elrontott számla még nem a vég, azonban fontos tudni, hogyan kezeljük, helyesbítő vagy sztornó számlát állítsunk ki javításként? Előző cikkünkben beleástuk magunkat a sztornó számla rejtelmeibe, most megnézzük mikor és hogyan érdemes a módosító, avagy helyesbítő számlát használni egy számlázó programban.

Mit jelent a helyesbítő számla?

Egy korábban kiállított számlát szükség lehet helyesbíteni, amennyiben a számlát valamilyen szempontból elrontottuk és módosítani (helyesbíteni) szeretnénk. Fontos megjegyezni, hogy az aktuális jogszabályok (2007. évi CXXVII. (Áfa törvény) 168. §) nem teszik lehetővé, hogy egy már kiállított, sorszámmal rendelkező számlát utólag módosítsunk. Ilyenkor egy új számlát kell kiállítani, ami tartalmilag helyesbíti a korábbi számlát, ezt hívjuk helyesbítő számlának.

Mindent a helyesbítő számláról:

  • - A helyesbítő számla adattartalmát tekintve hivatkozik az eredeti számla sorszámára, valamint ellentétes (mínuszos) előjellel tartalmazza az eredeti számla tételeit. Ezen kívül bármi módosítható a számlán vagy bármilyen új adattal (pl. új tétel a számlán) kiegészíthető.

  • - A legfontosabb azonban az, hogy a helyesbítő számla az eredeti számlával együtt érvényes, ezért mindkét számlát oda kell adni a vevőnek, hiszen számviteli szempontból a két számla (és azok tételeinek) együttes értéke kerül be a könyvelésbe.

  • - Ebből adódóan a helyesbítő számla végösszege azt az összeget jelenti, amit az eredeti számla értékén felül még a vevőnek fizetni kell. Amennyiben itt mínuszos összeget lát, az azt jelenti, hogy a vevő az eredeti számla alapján többet fizetett, így abból neki vissza kell téríteni a feltüntetett összeget.

  • - Amennyiben a számla helyesbítése nem érintette az eredeti számla összegét (pl. csak a vevő nevét vagy címét javította), úgy a helyesbítő számla végösszege 0 Ft lesz, hiszen a vevőnek az eredeti számla összegén felül már nem kell fizetnie semmit.

 

Leggyakoribb okok, amikor számla helyesbítés történik:

- téves teljesítési dátum

- számláról lehagyott termék/szolgáltatás

- elgépelt vagy lehagyott megjegyzés

- téves fizetési mód (Tipp: a helyesbítésre ilyenkor nem is lenne feltétlen szükség, mert a fizetési mód csak tájékoztató jellegű adat, ettől a vevő eltérhet.)

- kiszámlázott termék/szolgáltatás adatait érintő hiba (pl. elgépelt név, mennyiség, egységár, lemaradt kedvezmény, téves ÁFA kulcs, stb.)

 

Nem helyesbítésre, hanem sztornózásra van szüksége? Olvassa el előző cikkünket, amelyben a sztornó számla készítéséről írtunk!

Ismerje meg OVIP vállalatirányítási rendszerünk számlázó programját, és annak funkcióit, kérje demóverziónkat elérhetőségeinken!

Vissza

Nézze meg csomagajánlatainkat vagy kérje ingyenes tájékoztatónkat!

Tetszik az OVIP? Kérje egyből ingyenes próbaverziónkat!

Áraink Kapcsolat Kipróbálom!